או
חפש מילים אחרונות לפי אות (שם האומר/ת)
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת

כְּרִיסְטִיַאן מַרְטִי

''לֶה בּוּרְזֶ'ה, לֶה בּוּרְזֶ'ה!'' .. ''שלילי, ננסה את לֶה בּוּרְ...''

על האיש/ה
ה''קוֹנְקוֹרְד'' (Concorde), מטוס היוקרה העל-קולי, פאר הישגי הטכניקה האוויונית בדורנו, הדבר הקרוב ביותר בתעבורה האווירית למעבורת החלל, התרסק ביום שלישי, עשרים וחמישה ביולי 2000, בשעה ארבע, ארבעים וארבע דקות ושלושים ואחת פסיק שש שניות אחר הצוהריים, כשלוש עשרה דקות לאחר תחילת ריצתו על המסלול בנמל התעופה הצרפתי על שם שארל דה גול, לקראת ההמראה. עלייתו בלהבות והתרסקותו של הסמל, האייקון, האווירי הזה, אחד ההישגים הטכנולוגיים הגדולים בתעופה בת זמננו, שווה להתרסקותה של ספינת האוויר הִינְדֶּנְבּוּרְג , שאחריה פסקו לייצר ספינות אוויר. האסון הכה בתדהמה את חברות המטוסים, בעיקר את הצרפתיות והבריטיות, שפיתחו וייצרו את המטוס במשותף (ההסכם ביניהן נחתם בשנת 1962, והטיסה המסחרית הראשונה הייתה בשנת 1976). האם עתיד הקונקורד להיות מטוס הנוסעים העל-קולי הראשון אך גם האחרון (בעולם נותרו שנים עשר מטוסי ''קונקורד'' – חמישה של ''אייר פראנס'' ושבעה של ''בריטיש איירווייס''. חודשיים לאחר הפיגוע במגדלים התאומים בניו יורק (אחד עשר בספטמבר 2001) אומנם שבו מטוסי ה''קונקורד'' להמריא, אך שוב נתגלו בהם בעיות שונות, והחברות ניסו לפתור אותן. מלחמת המפרץ השנייה הייתה ''העץ שעזר לחברות לרדת מהמטוס'', התירוץ להפסקת טיסות ה''קונקורד'' כליל). אלפי טכנאים בעולם, ביפן, בצרפת ובמקומות אחרים עדיין מאמינים שטיסה מעל מהירות הקול, כמו טיל מונחה, תהיה הדבר הבא והמובן מאליו בתחבורה האווירית. עם זאת, זו עדיין תחבורה יקרה מאוד, ובשל גלי ההדף העצומים היא יוצרת בומים על-קוליים, הגורמים לכך שהמטוס מוגבל לערוצי טיסה מוגבלים ביותר בטיסות הטרנס אטלנטיות. למרות כל המגבלות, של הקטנת הרעש, של הקטנת עלות הטיסה, של חוסר האפשרות לתדלוק בכל הדרך הטרנס אטלנטית, יפן, למשל, מתכננת מטוס שיישא מאתיים וחמישים נוסעים מטוקיו ללוס אנג'לס בארבע שעות (במקום שתים עשרה). הכוונה שזה יהיה מטוס ידידותי לסביבה, ועם זאת כדאי מן הבחינה הכלכלית.
לאורך שנות קיומו המטוס שירת חמישים ושמונה אלף נוסעים, מרביתם נוסעים מתמידים. שני שלישים מהם - אנשי עסקים. מחיר כרטיס הטיסה, נכון לחודש מרס 2003, הוא 5174 אירו לכיוון אחד (כעשרים ושבעה אלף שקלים). מטוס ''קונקורד'' צרפתי ממריא מפריז באחת עשרה בבוקר, ונוחת בניו יורק, בבוקרו של יום עבודה, בשמונה עשרים וחמש.
בשעה ארבע שלושים ואחת אחר הצוהריים טיסה מספר 4590 יצאה לדרכה. המטוס נע על מסלול ההמראה במהירות של שלוש מאות קילומטרים בשעה. הנוסעים שיצאו למסע תענוגות ולחופשה נעימה (תשעים וששה מהם – תיירים-נופשים גרמנים) התרווחו במושביהם. עד כה היה למטוס הזה שיא בבטיחות הטיסה. אבל ברגע שחרטומו החל להתרומם, משהו נורא השתבש. להבות פרצו מן הכנף השמאלית, והקברניט (קפטן) כריסטיאן מרטי, וטייס המשנה, זָ'אן מַרְקוֹ, החלו נאבקים לשמור על חיי נוסעיהם. הם כשלו במשימתם. הטיסה יצאה לדרכה לניו יורק (הדרך אמורה הייתה להימשך שלוש שעות וחצי בלבד) באיחור של שמונים דקות, בשל תיקון נחוץ ברגע האחרון של אחד המנועים, שאחד מארבעת המרכיבים שבו האחראים להילוך האחורי נשבר. מאה נוסעים היו על סיפון המטוס, ועוד תשעה אנשי צוות. החלק הפגום הוחלף, והריצה על המסלול החלה. חמישים ושש שניות לאחר מכן, כשחרטום המטוס החל להתרומם כלפי מעלה, הגיע אות אזהרה ממגדל הפיקוח: ''אש בוקעת מאחד המנועים האחוריים''.מרטי ומרקו השיבו תשובה לקונית: ''מנוע מספר שתיים כובה''. לא היה זמן ולא הייתה אפשרות למנוע את ההמראה בשלב שבו היא כבר נמצאה. הם עברו את V1, זה המונח שטייסים משתמשים בו כדי לציין את הרגע שממנו אין אפשרות לעצור עוד את ההמראה. המטוס המריא, והטייסים בתא הטייס (ה-cockpit) הודיעו למגדל הפיקוח שינסו לנחות בשדה התעופה לֶה בּוּרְזֶ'ה (Le Bourget), שדה תעופה ישן יותר מנמל התעופה שארל דה גול, שלושה קילומטרים דרומית-מערבית משם, שדה המשמש בדרך כלל למפגני ראווה אוויריים ולמטוסי מנהלים. אבל הם לא הצליחו להגיע לשם. מעל הכפר ההיסטורי Gonesse הקונקורד איבד גובה ופגע במוֹטֶל עשוי עץ, והתפוצץ. הלהבות התרוממו לגובה של מאה מטרים. כל נוסעי המטוס וצוותו נהרגו, ועוד חמישה מעובדי המלון. מרבית הנוסעים נשרפו כך שאי אפשר היה לזהותם. בכל שמונים אלף הטיסות של מטוסי ה''קונקורד'', מאז הטיסה המסחרית הראשונה ב-1976, לא התרסק אף ''קונקורד'' אחד (אם כי היו כמה וכמה מקרים של התפוצצות הצמיגים, מה שגרם לחברה לעבור לחברת ייצור צמיגים אחרת, ''גּוּדְיִיר''). לשם הגינות ההשוואה יש לציין, שמטוסי ''בואינג'' ממריאים שמונים אלף פעמים בשבוע. גם כאן יש לציין פרט מעניין כדוגמה: במטוס ''בואינג'' בריטי אחד התפוצצו ששה מבין עשרת צמיגיו בנחיתתו בניו יורק בשנת 1987. עיקר הבעיה נעוץ במהירות ההמראה של מטוס ה''קונקורד'' בהשוואה למטוסים תת-קוליים: פי שלושים אחוזים יותר מהר. ייתכן שחלקי הצמיג הקרוע פגעו במנגנון הילוך הנחיתה, וחלקים משבריו חדרו למנוע או פגעו בכנף השמאלית. גם ייתכן שקרעי הצמיג פגעו בקווי הדלק או במנגנון ההידראולי של המטוס, מה שמסביר את האש שפרצה בחלק האחורי של ה''קונקורד''.
צרפת הייתה המומה הן מאובדן חיי אדם, הן מן המכה היוקרתית לאחד מן הסמלים הלאומיים שלה. ה''קונקורד'' היה לצרפת מה שתוכנית ''אפולו'' הייתה לארצות הברית.
עשרים שנים קודם לאסון, הקברניט, כריסטיאן מרטי, היה גיבור לאומי, כשחצה את האוקיינוס האטלנטי בגלשון-אווירי.
במגדל הפיקוח הוקלטו חילופי הדברים (השגרתיים בדרך כלל) בין פקח הטיסה לקברניטי המטוס. כריסטיאן מרטי שידר שאחד המנועים כשל, וכי מדחף הנחיתה אינו מגיב. מכיוון שבשל ההמראה כבר לא הייתה אפשרות לשוב ולנחות ב''שארל דה-גול'', הוא ביקש לנחות נחיתת חירום ב''לה בורז'ה'', חמישה מיילים אוויריים (כתשעה קילומטרים) מנמל התעופה ''דה גול''.
16.44.14,6: התראה שלישית על אש במנוע, והתראה על התקרבות מסוכנת מדי לקרקע. מוכרזת כוננות.
16.44.31,6: הטייס צועק: ''לה בורז'ה, לה בורז'ה!''. ושניות אחדות אחר כך: ''שלילי. ננסה את לה בּוּרְ...'' [כאן ההקלטה נקטעה. סוף רישום השיחה. ה''קונקורד'' מתרסק.

מטוס הקונקורד של חברת ''אייר פראנס'' טס את טיסתו האחרונה (החמשת אלפים וחמש מאות במספר) בעשרים וארבעה ביוני 2003. עשרים אלף בני אדם צפו בנחיתתו בנמל התעופה של בָּאדֶן בגרמניה, שם, בבסיס חיל האוויר, פורק בשמונה עשר ביולי, כדי להעבירו במשאית ובדוברה למוזיאון הטכנולוגי שליד הַיְידֶלְבֶּרְג בגרמניה. למחרת, שבת, תשעה עשר ביולי 2003, הוטען המטוס על דוברה מיוחדת, והושט על נהר הרַיין, לתצוגת קבע בַּמוזיאון. כלי השייט על הריין השמיעו צפירות רמות, וקהל האלפים שנאסף על החוף הריע ממושכות. גם לאחר שפורקו זנבו, מתקן הנחיתה שלו, מנועיו וקצות כנפיו, הוא נותר ברוחב של עשרים וחמישה מטרים ובגובה של ארבעה מטרים וחצי. לאורך הכביש המהיר הוסרו שלטים נמוכים ותמרורי תנועה ונגזמו עצים, כדי לאפשר את מעבר המטען החורג.
עוד מטוס קונקורד הוטס לארצות הברית, לתצוגה במוזיאון האוויר והחלל במכון הסמית'סוני בוושינגטון.
עידן ה''קונקורד'' תם סופית בעשרים וארבעה באוקטובר 2003, עת נחתה בנמל התעופה ''הִיתְ'רוֹ'' (Heathrow) בלונדון הטיסה המסחרית האחרונה של המטוס. שלושה מטוסים כאלה נחתו שם באותו יום והוצאו מן השירות אחרי עשרים ושבע שנים. הטיסה מניו יורק הייתה מלאה עד אפס מקום, זו פעם ראשונה אחרי חודשים רבים. מכובדים רבים ואנשי החוג הנוצץ היו במטוס, בהם השחקנית ג'וֹאְן קוֹלִינְס (Joan Collins), הדוגמנית כְּרִיסְטִי בְּרִינְקְלִי (Christie Brinkley) והשדר הידוע, סֶר דֵּייוִויד פְרוֹסְט (Frost). הקברניט היה הטייס הראשי של ה''קונקורד'', קפטן מַיְיקְל בָּאנִיסְטֶר (Michael Bannister). אחד הנוסעים בחר ברגע שבו המטוס הגיע לשיא מהירותו, להציע נישואין לחברתו.
  
  


חזרה


© כל הזכויות שמורות