או
חפש מילים אחרונות לפי אות (שם האומר/ת)
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת

גּ'וֹן בּ. סֶדְגְּ'וִיק

''אַל תּוֹרִידוּ אֶת הָרֹאשׁ. הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לִפְגֹּעַ בְּפִיל מִן הַמֶּרְ...''

על האיש/ה
הגנרל גּ'וֹן בּ. סֶדְגְּ'וִיק (General John B. Sedgwick) (נולד בשלושה עשר בספטמבר 1813. נהרג, בן חמישים ואחת, בתשעה במאי 1864) היה מפקד אמריקני בצבא האיחוד בעת מלחמת האזרחים, אחד מכעשרים ושבעה אנשים שנהרגו בקרב סְפּוֹטְסִילְבַאנְיָה בשנת 1864. בהרימו ראשו בחוסר זהירות מעל לתלולית העפר שלפני החפירה שנועדה להגנה, השקיף לעבר האויב ואמר: ''אַל תּוֹרִידוּ אֶת הָרֹאשׁ. הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לִפְגֹּעַ בְּפִיל מִן הַמֶּרְ...''. את המילים ''מן המרחק הזה'' לא סיים, שכן נפגע ונהרג.

הגנרל גּ'וֹן בּ. סֶדְגְּ'וִיק היה קצין צבא מקצועי ששירת בהצטיינות במלחמת מכסיקו בשנות הארבעים של המאה התשע עשרה, ובמלחמות נגד האינדיאנים בשנות החמישים. פקודיו חיבבו אותו, אף קראו לו ''Uncle John'' (''דוֹד ג'ון).
סדג'וויק נולד בקוֹרְנְווֹל, עיירה בקוֹנֶטִיקֶט, ארצות הברית. מורה, קצין צבא מקצועי, וגנרל בצבא האיחוד (Union Army) במלחמת האזרחים האמריקנית. סבו, ג'ון סדג'וויק (על שמו נקרא) היה גנרל במלחמת העצמאות בארצות הברית. סדג'וויק שימש בהוראה שנתיים ואחר כך למד באקדמיה הצבאית הלאומית של ארצות הברית. ב-1837 הוצב כליוטננט בזרוע הארטילרית של הצבא. הוא השתתף במלחמות סֶמִינוֹל (סדרת קרבות עם השבטים הילידים בפלורידה), ובעת מלחמת ארצות הברית-מכסיקו, שבה הצטיין, קודם עד לדרגת מייג'ור, הועבר אל חיל הפרשים, ולחם במלחמת יוּטָה, ובמלחמות באינדיאנים. בשנת 1860 פיקד על משלחת שנועדה להקים מבצר חדש על גדות הנהר פְּלָאט (היום – בשטח קוֹלוֹרָדוֹ). סדג'וויק התקשה בהעברת האספקה בשיירת עגלות, אך הצליח להקים מבני מגורים בעבור אנשיו לפני שהשתרר מזג אוויר קר ולא נוח. המבנים הוקמו בעיקר מאבן, ולהם גגות ודלתות מעץ. המבצר היה מרוחק מאוד, וכמעט לא היו מסילות ברזל לרכבות ממערב למיסיסיפי. התקשורת עם סֶנְט לוּאִיס ועם קַנְזָס סִיטִי הייתה בעיקר באמצעות סירות בנהר, ובשיירות של עגלות וסוסים.
בתחילת מלחמת האזרחים האמריקנית שירת סדג'וויק כקולונל וכעוזר למפקח הכללי של מחלקת הצבא של וושינגטון. הוא החמיץ את תחילת המלחמה בקרב בּוּל רָאן הראשון, כיוון שהתאושש מכולירה. קודם לדרגת בריגדיר גנרל ב-1861 ופיקד על הבריגדה השנייה בדיוויזיה של מייג'ור גנרל סַמוּאֵל הַיְנְצֶלְמַן באַרְמִיַּת הפּוֹטוֹמָאק, ולאחר מכן קיבל דיוויזיה משלו במערכת חצי האי שהתחוללה בדרום וירג'יניה. הוא השתתף בקרב יוֹרְקְטָאוּן ובקרב ''שבעת האורנים'', ונפצע בזרוע וברגל במהלך קרב גְּלֶנְדֵּיְל. ב-1862 קוּדם לדרגת מייג'ור גנרל.
במהלך קרב אַנְטִיֶאטָם (Antietam) נשלח עם הדיוויזיה שלו למתקפה מסיבית בלא תגבורת מתאימה. הוא נתקל בכוחות הקונפדרציה תחת פיקודו של מייג'ור גנרל תוֹמָאס גּ'וֹנָתָן גֶּ'קְסוֹן, וספג אבידות של כאלפיים ומאתיים חיילים. הוא עצמו נפגע משלושה קליעים – בפרק כף היד, ברגל ובכתף, וחזר למערכה רק אחרי קרב פְרִידְרִיקְסְבּוּרְג.
בהמשך פיקד על הגַּיס השני ועל הגיס התשיעי, ולבסוף על הגיס השישי של ארמיית הפוטומאק. במהלך קרב צָ'נְסֶלוֹרְסְוִיל נקטו כוחותיו פעולת מנע בפרידריקסבורג, ובה בעת תמרנו ארבעת הגייסות של מייג'ור גנרל גּ'וֹזֶף הוּקֶר, ופנו נגד הצד השמאלי של כוחותיו של רוברט לי. סדג'וויק התעכב בנקיטת פעולה התקפית, אך לבסוף חצה את נהר רַפָּאהָנוֹק (Rappahannock) ותקף את הכוח הקטן של מייג'ור גנרל אֶרְלִי במֶרִי'ז הַיְיטְס (Marye's Heights). הוא נע מערבה באיטיות על מנת לחבור לכוחותיו של הוּקֶר וללכוד בין שניהם את לי, אך נתקל בחלק מהגיס השני של לי (בפיקודו של ג'יימס סטיוארט), שלחם בו בקרב כנסיית סֵיְילֶם ואילץ אותו לסגת בחזרה מעבר לרפאהאנוק.
כוחותיו של סדג'וויק הצטרפו לקרב גֶּטִיסְבּוּרְג רק בשניים ביולי, ולכן רק יחידות מעטות יכלו ליטול חלק (בהצלחה) בהתקפות הנגד האחרונות של האיחוד בוִיטְפִילְד. במערכת אוֹבֶרְלֶנְד של 1864 היו כוחותיו בצד הימני בקרב וִילְדֶּרְנֶס, והתגוננו מפני תקיפות של הגַּיִס השני בפיקודו של ריצ'רד אֶוֶול.
סדרת ארועים מוזרה הובילה למותו של סדג'וויק בתחילת קרב סְפּוֹטְסִילְבַאנְיָה, בתשעה במאי 1864. הגייסות שלו התקדמו בזהירות מול האגף השמאלי של קווי ההגנה של הקונפדרציה, והוא עצמו כיוון את העמדות הארטילריות. הצלפים של הקונפדרציה היו במרחק של כתשע מאות מטרים מסדג'וויק, והיריות שלהם גרמו לחברי המטה ולאנשי הארטילריה שלו להתכופף ולחפש מחסה. סדג'וויק צעד בגלוי ונטען כי אמר ''מה? אנשים מתרוצצים כך מפני קליעים בודדים? מה תעשו כשהם יפתחו באש לאורך כל הקו? אני מתבייש בכם. הם לא יכולים לפגוע גם בפיל ממרחק כזה''. למרות הנזיפה הזו אנשיו המשיכו לנסות להסתתר, והוא חזר ואמר ''אֲנִי מִתְבַּיֵּשׁ בָּכֶם, בּוֹרְחִים כָּכָה. אַל תּוֹרִידוּ אֶת הָרֹאשׁ. הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לִפְגֹּעַ בְּפִיל מִן הַמֶּרְ...''. הוא לא סיים את דבריו ונפל קדימה עם חור קליע מתחת לעינו השמאלית ודימם למוות. כשיוליסס גרנט שמע על כך, הוא אמר ''האם הוא באמת מת?''.
הצלף שפגע בסדג'ויק השתמש ברובה אנגלי מסוג Whitworth, הנטען בכדור אחד דרך הקנה ויש לו דיוק רב.
סדג'וויק נקבר בבית הקברות קוֹרְנְווֹל הוֹלוֹ שבעיר הולדתו. בפארק בצבאי הלאומי גטיסבורג הוצב פסל לזכרו ולכבוד הגַּיִס השִּׁשי. יד זיכרון נוספת לזכרו של סדג'וויק נמצאת ב''וֶסט פּוֹיְנְט'' (באקדמיה הצבאית הזאת רוֹוחת אמונה שסטודנט שישפשף ויחדד את דורבניו במגפי הפסל בחצות הלילה, בעודו לובש תלבושת מצעדים אפורה ומהודרת מעל מדים לבנים, ישחק לו מזלו הטוב בבחינת הגמר). בקולורדו ובקנזס יש מחוזות הקרויים על שמו, כמו גם בית ספר תיכון בפורט אוֹרְצָ'רְד שבמדינת וושינגטון, וכן עיירה באַרְקָנְסוֹ.
סדג'וויק הוא אחד מאחד עשר הקצינים בדרגת מייג'ור גנרל בצבא האיחוד שנהרגו במלחמת האזרחים, והוותיק ביניהם בדרגה זו.
  
  


חזרה


© כל הזכויות שמורות