:לפי נושאים

קריינות

''ידיעה שהתקבלה זה עתה''
אל תקראו בשידור טקסט שלא עברתם עליו לפני כן. אנו נמנעים מלומר: ''ל ע ו ל ם אל תקראו טקסט כזה'', משום שבשידור יש מצבים, רבים יחסית, של טקסט המוגש לשדר תוך כדי שידור, ואף תוך כדי קריאה. בעבר קראו לזה: ''ידיעה שנתקבלה זה עתה''. היום, אופי החדשות, המוכתב על ידי האירועים התכופים, על ידי המבזקים, על ידי החידושים הטכנולוגיים המאפשרים לשדר ידיעה ''מעכשיו לעכשיו'', וגם על ידי התחרות העזה עם כלי התקשורת האחרים (מי יהיה ראשון; מי יקדים את מי; ומכל מקום, שלא נימצא מפגרים אחריו) – גורם לכך, שבעצם כ ל ידיעה היא ידיעה שנתקבלה זה עתה. זו הצדקה נוספת למלה (הטעונה, לטעמנו, והמחייבת): ''חדשות''. המאזין מניח, שכל שהוא שומע – חדש, ולכן אין צורך להדגיש באוזניו, שהידיעה הגיעה זה עתה אל (''נחתה זה עתה על'') שולחן המערכת.
במדינת ישראל אפופת המתח, המשפט הזה, ''הנה ידיעה שנתקבלה זה עתה'', גורם לרבים, בעיקר לאמהות ולאבות, להחסיר פעימה מפעימות לבם. הימנעו מכך.
מתי בכל זאת מוצדק להדגיש, שהידיעה הגיע לידי השדר ברגע זה (ושהוא לא עיין בה קודם לכן, והוא סומך על העורך שהכניס את הדף הכתוב לאולפנו)? למשל, במקרה הזה: מהדורת החדשות נפתחה בידיעות על עליית מניות בבורסה, ונמשכה בידיעות פלילים, על פריצות ועל שוד. לפתע מגיעה ידיעה על פגיעה בחייל צה''ל. לו הידיעה הייתה מופיעה בתחילת המהדורה, לא היה צורך לומר שהגיעה לידי הקריין בשעה שפתח את המיקרופון. אך עתה יש להדגיש שהידיעה ''טרייה'', שמא המאזין יתהה, ואף יתמרמר, לנוכח סדר החשיבות שלפיו סודרו הידיעות: חייל צה''ל פגוע חשוב בעיני העורך פחות מ''הכיס'', מערך המנייה... האמירה: ''הנה ידיעה שנתקבלה זה עתה'' מסבירה את הסדר ה''מוזר'', ומובלעת בה התנצלות.
זכרו, אפוא, תמיד: ''אנו מפסיקים את שידורינו...'' הן ארבע מלים מקפיאות. מעטים הם המשפטים המושכים כה הרבה תשומת לב כמשפט המתחיל במלים האלה. בכל מקום שבו נהיה, חיינו יפסיקו לרגע את שטף מרוצתם, ונחווה אותן שניות מעטות של חרדה בין הפסקת השידור עד להודעה עצמה על מה שקרה. וכי יש מי שאינו זוכר בבהירות, היכן היה כששמע (ולבו החסיר פעימה) על רצח הנשיא האמריקני ג'ון קנדי, או על רצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, או על הפגיעה (השנייה, לפחות, בשידור חי, גם ברדיו וגם בטלוויזיה!) ב''מגדלים התאומים'' בניו יורק, ועל קריסתם?



חזרה




© כל הזכויות שמורות