:לפי נושאים

קריינות

העגה (הסלנג) – האומנם פסולה היא?
העגה (הסלנג) אינה פסולה. רבים חושבים ש''קול ישראל'', הממלכתי, הקפדני והמכופתר פוסל שימוש בעגה – ולא היא. העגה היא חלק מהתפתחות השפה והלשון. היא מאפיינת קבוצה חברתית-כלכלית-תרבותית-אנושית זו או אחרת והיא חלק מההווי שלה ומאפיונה. מטבעה של העגה, שהיא זמנית. מלות סלנג המחזיקות מעמד זמן רב, מחלחלות ללשון התקנית, עד שלא נודע שבאו אל קרבה. הדורות הבאים כבר משתמשים בהן מבלי לדעת, שבמקורן היו מלות עגה.
אלא שצריך לדעת מתי להשתמש בהן. היש הצדקה לשימוש הזה בהקשר הנתון? האין תחליף נאות? האם השימוש הנעשה בהן – נכון (תכופות קורה, שהמשתמש אינו שייך לקבוצה הדוברת את העגה המסוימת, והוא רק רוצה להפגין את ''ידיעתו'', ושוגה בשימוש. התוצאה מגוחכת ומגחכת את השדר עצמו)? הסוד לשימוש הנכון: מינון מאופק ומיקום.
די. ג'יי (מגיש מוסיקה קלה ותוססת) שיאמר: ''אשמיע לכם עכשיו אחלה של זמר ואחלה של שיר'', ישמע טבעי לחלוטין. אותו מגיש, משיקרא את מהדורת החדשות, ויאמר: ''שר החוץ, מר שמעון פרס, נאם אתמול אחלה של נאום בועידת מפלגת העבודה'', יעורר פרץ צחוק אצל מאזיניו. והרי אלה אותו מגיש ואותה מלה! אלא שהמיקום של המלה בחדשות היה שלא במקומו. על המגיש היה להתאפק ולא להגזים במינון, במספר הפעמים שהוא ''זורק את המלה'' לחלל האוויר, על גלי האתר.



חזרה




© כל הזכויות שמורות