:לפי נושאים

שונות

עוד על עזרים מְנֶמוֹ-טֶכְנִיִים
עזרים מנמו-טכניים הם משחקי זיכרון, סימנים, ראשי תיבות, חרוזים וכדומה, המסייעים לזיכרון (למשל: מה הסימן לכך שבלעם נצר מעמלק היה? כִּתבו את המילה ''בלעם'', ומתחתיה, אות תחת אות, כתבו ''עמלק'', וכך יתקבלו גם מלמעלה למטה: בלעם ועמלק. ב''ל של בלעם, עם ע''מ של עמלק, וע''מ של בלעם עם ל''ק של עמלק).
הנה חרוז לימודי קדום, שנועד ללמד אל''ף-בי''ת תינוקות של בית רבן, ובהזדמנות זו גם ללמדם לקח, מוסר ואת עִקרי התורה: ''אֱלַף בִּינָה! גֹמֵל דַּל הֻא, וְהֻא זָן חַי טוּב יָדוֹ, כַּף, לְמַד מִמֶּ-נּוּ, סְמֹךְ עָנִי, פִּי צֶדֶק! קֹף רֹאשׁ, שִׂים תָּו''. כלומר: אַלֵּף וּלְמַד להבין, כי גומל דלים הוא האלוהים, והוא זן כל חי מטוב ידו. התכופף והיכנע לפניו, ולמד גם אתה ממנו לעשות כמוהו: לסמוך עניים ולדבר בפיך צדק ואמת. ובשכר זה יהיה תו מושם בקרקפת ראשך, לאות ולטוטפות בין עיניך, להצילך מכל רע''.
וב''שמות'', ט''ז, ט''ז, נמצא את כל אותיות האל''ף-בי''ת, בפסוק אחד. המקום היחיד בתנ''ך: ''זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה אֲדוֹנַי: לִקְטוּ מִמֶּנּוּ, אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ, עֹמֶר לַגֻּלְגֹּלֶת, מִסְפָּר נַפְשׁוֹתֵיכֶם. אִישׁ לַאֲשֶׁר בְּאָהֳלוֹ תִּקָּחוּ''.



חזרה




© כל הזכויות שמורות