:לפי נושאים

שונות

השעה העברית - ''ארבע שנים לשרות הרדיו בארץ''
להלן ציטוט עמוד אחד (229) מתוך השנתון לנוער ולעם ''מולדתי'', בעריכתו של א.ז. בן-ישי, משנתו החמישית, ירושלים ה'ת''ש, ''3340 לכיבוש יהושע, 2790 למלכות ישראל'', מטעם הלשכה הראשית של הקרן הקימת לישראל, ובהוצאת ראובן מס, ירושלים (אושר על ידי מחלקת החנוך של כנסת ישראל בארץ-ישראל). המוטו שבשער השנתון: ''הָאָרֶץ אֲשֶׁר שַׁבְנוּ לְרִשְׁתָּהּ – אֲחֻזַּת אֲבוֹתֵינוּ הִיא'' – שמעון החשמונאי:
''השעה העברית – בז' ניסן ת''ש תמלאנה 4 שנים לשרות הרדיו בא''י, שנעשה כבר לאחד מיסודות ההוי של חיינו, בחול ובמועד, בימי ששון ואבל. חלקנו בשרות הרדיו הוא אמנם רק שליש (שני השלישים האחרים מוקדשים לשתי הלשונות הרשמיות האחרות, הערבית והאנגלית, ויש גם שחלקנו מקופח קצת בשליש הזה, אם כי 80% ממשלמי מסי המקלטים הם יהודים). אולם חשובה העובדה, כי בין אלפי תחנות השידור המשדרות יום-יום בגלים השונים את דבריהן בכל הלשונות שבעולם, יש גם תחנה א ח ת – ולפי שעה יחידה – המשדרת בלשון התורה והנביאים חדשות היום מן הארץ ומתפוצות הגולה, זמירות, הרצאות מדעיות ושיחות וגם דברי תורה ואגדה. בעברך בחוצות עיר או כפר עברי בליל שבת או מועד, ובקעו לאזניך מתוך הבתים על כל קומותיהם, ורדפו אחריך מרחוב לרחוב פסוקים מנחמים ומעודדים – ולפעמים גם פסוקי נכאים ורווי עצב, או פסוקים מלאי כעס וחרון – אשר נאמרו על-ידי מחוקקי ישראל ונביאיו לפני אלפי שנים בארץ זו, ואולי גם על הרים אלה אשר מביניהם בוקע עכשיו קולו של קורא-הפסוקים. דברי אלהים אלה חיים לעולם, וטעמם לא נָמַר. גם בני עמים אחרים יודעי עברית שומעים אותם, והֵדם מגיע למרחוק, לכמה מארצות הגולה.
תחנת השידור בארץ היא גם מכשיר-עזר חשוב להפצת הלשון העברית כלשון חיה, על טהרתה ובטויה הנכון; להפצת המסורת העברית (בהרצאות על מנהגי חגים וכו' הנערכות בכל חג וחג); ההוי העברי, הזמר העברי. התחנה מקדישה ''פנות נוער'' פעמים אחדות בשבוע, המשעשעות את ילדי ישראל.
תחנת השידור בנויה על הר גבוה סמוך לעיר הערבית רמאללה. בית האולפן של התחנה הוא בירושלים. החלק המוסיקלי של התחנה מבוצע ברובו על-ידי אמנים יהודים. מנהל התכניות בשרות הרדיו הוא אנגלי (במשך ארבע שנים התחלפו המנהלים). מנהל התכנית העברית וראש קרייניה במשך כל השנים הוא ד''ר אליעזר לובראני.
אורך גל חדש לתחנת ירושלים. – ב-4 במארס 1940, בדקה אחת אחרי חצות לילה, ישונה אורך הגל של תחנת השידור של שרות הרדיו בירושלים ל-525,4 מטר (כיום 449,1 מטר). הארכת הגל יביא [=תביא. ד.כ.] לשפור הקליטה.''



חזרה




© כל הזכויות שמורות