:לפי נושאים

שונות

פַּעֲמוֹת הַזְּמָן (''פִּיפְּסִים'')
ששת הצפצופים (בתדר של קִילוֹהֶרְץ אחד) המושמעים לפני מהדורות החדשות ב''קול ישראל'', קרויים בעגה השידורית ''פִּיפְּסִים''. אלה פַּעֲמוֹת הזמן. פעמה אחת קרויה באנגלית pip, וברבים pips, אך דוברי העברית בארצנו ריבו את הריבוי, והפכו את ה''פִּיפְּס'' ל''פיפסים''... . פעמות הזמן האלה הונהגו לראשונה בשירות השידור הבריטי, הבִּי-בִּי-סִי, בשבעה בפברואר 1924 (על ידי התוכן, האסטרונום, פְרַנְק דַּיְיסוֹן [Frank Dyson] ממצפה הכוכבים המלכותי הבריטי). השם הרשמי לְסִימָן וּלְסַמַּן הַזְּמן הזה הוא ''אות הזמן של גְּרִינִיץ''' (מצפה הכוכבים הידוע של בריטניה). בשנת 1972 איבד ''הזמן הממוצע של גריניץ''' (''GMT – Greenwich Mean Time'') את מעמדו ואת זוהרו, כי אומץ ''הזמן האטומי הבינלאומי'' (''IAT – International Atomic Time''). לפני שהבי-בי-סי החל בשידור ה''פיפס'', פסנתרן באולפן ניגן, בשידור ישיר, את נעימת צלצול הפעמונים של השעון הקרוי ''בִּיג בֶּן'' (''Big Ben'') שבראש המגדל בארמון וֶוסְטְמִינְסְטֶר, מקום מושב הפרלמנט הבריטי, והוא תיאם (סִנְכְרֵן) את דנדון הפעמונים עם השעון באולפן השידור. פעמת הזמן הראשונה מושמעת בשנייה החמישים וחמש של הדקה האחרונה של השעה המסתיימת, והפעמה האחרונה, השישית, מציינת את תחילתה של הדקה הבאה. כל פעמת זמן אורכת עשירית שנייה, אך הפעמה השישית והאחרונה אורכת חצי שנייה. זאת משום שהזמן האטומי מחושב ללא תלות בסיבוב כדור הארץ סביב צירו (שזה בסיס שיטת החישוב של הגִּ'י-אֶם-טִי, גְּרִינִיץ' מִין טַיְים), ועל כן יש צורך בשנייה נוספת ל''פיצוי'' על הפרשי הזמן, להתאמה. כך שלעיתים יש צורך בשבע פעמות זמן. כדי להימנע מפעמה שביעית, האריכו את השישית, ולפיה בני אדם מכוונים את שעוניהם. ההשוואה בין השעון האנָלוגי לדיגיטָאלי היא כעין עיבור השנה בלוח היהודי, עת מוסיפים את אדר ב' לשם תיאום בין ''שנת הירח'' ל''שנת השמש''. כאן מוסיפים שניות אחדות (''Leap Seconds'') על ידי ''פִּיפּ'' נוסף, עודֵף. אך אם היו שבע פעימות, היו הבריות מתבלבלים ומכוונים את שעונם פעמיים, לכן הגו את רעיון הפעמה השישית הארוכה. פעמות הזמן משודרות בכל רבע שעה. לעיתים קוֹרֵית תקלה. אם הטכנאי אינו סוגר את ערוץ השידור, הפעמות ''יוצאות לאוויר''.
היום הזמן האטומי נקבע על ידי שעונים אטומיים בבית השידור בבריטניה, המתואמים עם ה-Global Positioning Satellite [GPS] – לווין המִּיצּוּב העולמי, ה-גִּ'י-פִּי-אֶס הידוע, ועוד מקורות. כך שהאות של גריניץ' כבר אינו משדר את ''גריניץ' מין טיים'', משנת 1972.
יש מי שהעלו את הרעיון להפוך את פעמות הזמן ל''רִינְגְּטוֹן''...
ברדיו בהולנד עברו בסוף שנות התשעים לשלוש פעמות זמן – שתיים קצרות והשלישית ארוכה, לסימון תחילתה של השעה החדשה.
קרייני תחנות הרדיו המשמיעות את פעמות הזמן התחנכו כך למשמעת זמן, הן בשידור, הן בחייהם הפרטיים. עדכוני החדשות ומבזקי החדשות (בכל מחצית השעה) שאינם קשורים ל''פיפס'', אכן אינם מתחילים בדיוק לפי השנייה, ולעיתים חל בהם איחור אף של שתי דקות ויותר (!), ולעיתים הם גם מתחילים כחצי דקה לפני הזמן הֶעָגוֹל.



חזרה




© כל הזכויות שמורות